De nieuwe bewoners van het Witte Huis

ume3ojbIn november krijgt het Witte Huis in Washington nieuwe bewoners. Oude bekenden in de vorm van de familie Clinton of nemen Donald en zijn lieftallige first lady Melania er hun intrek? Je gunt niet zozeer de wereld, maar vooral de familie Trump een gelukkiger toekomst, want het wordt in dat onfortuinlijke geval schipperen met de ruimte. (klik op foto hiernaast om full-scale te zien hoe ze nu leven!)

Ook vrees ik in dat scenario voor de toekomst van Pete Souza. Hij kreeg toestemming om tijdens de jaren van het presidentschap van Barack Obama alle ontmoetingen en overige bewegingen in het Witte Huis vast te leggen. En het levert een prachtig inkijkje op.

3483994997_8104bb8bdb_b__tcp_blog_gallery_imagePresident Barack Obama and First Lady Michelle Obama share a private moment in a freight elevator at an Inaugural Ball in Washington, D.C., Jan. 20, 2009. (Official White House Photo by Pete Souza)

Souza begon zijn carrière bij de Chicago Tribune en The Hutchington News. In het begin van de jaren 80 was hij in dienst van de Chicago Sun-Times, waarna hij van juni 1983 tot 1989 in dienst trad bij Ronald Reagan. Hij was ook de officiële fotograaf op diens begrafenis.
Hij fotografeerde jaren later Obama’s aankomst in de Senaat in 2005 en ontmoette hem op diens eerste werkdag daar. Souza fotografeerde Obama’s tijd in de Senaat en volgde hem op buitenlandse bezoeken naar onder andere Kenia, Zuid-Afrika en Rusland.
Hij bleef hem ook volgen op zijn weg naar het presidentschap, om in 2009 Obama’s huisfotograaf te worden. Samen met zijn team produceert hij 20000 foto’s per week. Situation Room is zijn bekendste en meestbezochte foto’s op Flickr.
24154933001_2864c77fcc_b__tcp_blog_gallery_image

Obscuur vinyl (12)

Alweer meer dan vijf jaar gelden begon ik op MokBlog, de voorloper van deze site, de serie ‘Obscuur Vinyl’ waar tien afleveringen van verschenen. Op veler verzoek pak ik de draad weer op. Wat is ook alweer de bedoeling?

In dit digitale tijdperk is het verzamelen van CD’s een raar soort hobby geworden. Elpees staan in de kelder. En vinyl-singles gingen al decennia geleden met het grofvuil mee. Alle muziek die ooit was staat nu gewoon online. Maar heel af en toe zoek ik vergeefs in het wijde web naar vinyl plaatjes die ik ooit in 45 omwentelingen per minuut draaide. Tien van die obscure 45 RPM singles postte ik op internet.

In het vervolg daarop ben ik met hetzelfde idee ook nog één keer door collectie 33⅓ RPM langspeelplaten gelopen om te ontdekken dat lang niet al dit prachtvols de tand van deze digitale tijd gaat overleven.

mariwilson

Deze nieuwe digitale worp is momenteel nog ‘under construction’ maar belooft m.i. veel moois. Hierbij alvast een voorproefje. Showpeople van Mari Wilson kwam in februari 1983 uit. Met een prachtige albumhoes trouwens (zie hierboven). Gemaakt door Brian Griffin, die destijds meer opdrachten van popartiesten kreeg. Van Kate Bush bijvoorbeeld. Hij was kort en goed ooit de Anton Corbijn van Engeland.

briangriffinZij zag de hoes van ‘A broken frame’ van Depeche Mode, was erg enthousiast en Kate (of haar management) stuurde een enthousiast signaal richting Griffin dat zij ‘iets soortgelijks’ wilde voor haar nieuwe albumhoes.
De rest is geschiedenis.

Die foto werd het uiteindelijk niet en volgens mij had Brian Griffin dit ook niet met ons allemaal moeten delen, maar tijden veranderen.

Wat blijft:

      M.Wilson - Are you there

Netflix concurreert niet met TV maar met Pokémon

Netflix-baas Ted Sarandos wil op volle kracht vooruit met het creëren van eigen series voor de streamingservice, bleek uit de najaarspresentatie in Beverly Hills. De topman noemde het idee dat er momenteel teveel televisie wordt gemaakt een ouderwetse gedachte. “Mensen redeneren dan dat er maar zoveel uur primetime in een week zit, maar dat geldt niet meer in deze tijd. Onze kijkers hebben haast eindeloos de mogelijkheid om te kijken wat ze willen.”

Sarandos benadrukte na afloop van zijn presentatie dat Netflix-abonnees fanatieke kijkers zijn. “Onze gebruikers spenderen per dag gemiddeld twee uur aan Netflix. Er is geen andere zender die dat haalt.” Tegelijkertijd realiseert de programmabaas zich dat niet alleen andere televisiekanalen zijn concurrenten zijn. “We strijden om de aandacht van onze klanten in deze rumoerige wereld. We concurreren niet alleen met andere series, maar ook met Star Wars of Jurassic Park, en met Pokémon Go. Met alle entertainmentkeuzes die mensen hebben.”
Het complete bericht.

PS. Persoonlijk kijk ik erg uit naar de nieuwe, vanmorgen in de Volkskrant beschreven, Netflix-serie Beat Bugs. Hier de trailer:

Over Poolse makeup & folklore

Ik moet Google Translate hier weer even op los laten, want ik vind nog geen Nederlandstalige postings over dit project van fotograaf Ula Koska en make-up artist Beata Bojda. Daarin zie je Poolse (en Slavische) folkloristische elementen samengevoegd. In de Poolse volkscultuur zijn kransen en bossen bloemen onontbeerlijk bij religieuze feestelijkheden als het huwelijk, een begrafenis, tijdens festivals of met Pasen. Meer achtergrondinfo vind je hier.

5

6

7
8
10

Waarheen met Europa?

Het was een spannende eerste ontmoeting in Berlijn tussen fraulein Merkel en Theresa May, lady Brexit. AFP persfotograaf John MacDougall maakte er meerdere foto’s, maar de onderstaande mag ik legaal en embedded via GettyImages kennelijk met jullie delen.

De blik op hetzelfde punt gericht, dezelfde tred, rechterbeen voor, linkerarm (met papier in de hand) vooruit.
Tot zover de opvallende gelijkenis. Wat overblijft zijn de talrijke verschillen.

578054548

Film-remakes soms beter dan ’t origineel

Ik zeg: Kijk en vergelijk:

Macht en onmacht in een foto

screen_shot_2016-07-11_at_7.35.08_pmIn de Verenigde Staten gaan de protesten tegen politiegeweld door. Honderden betogers gaan de straat op om te strijden voor gelijkwaardige rechten voor zwarte burgers. In Baton Rouge maakte Reuters fotograaf een iconische foto, die veel losmaakt op social media. Een zwarte vrouw staat onbeschermd en fier middenop de weg, terwijl volledig uitgeruste politieagenten op haar afstormen blijft zij onverstoorbaar en standvastig staan. Dat beeld gaat inmiddels de hele wereld over en er wordt flink op gereageerd. Zoals door Jami West:

Kijk naar haar houding. Zij is geaard, gebalanceerd, krachtig met beide voeten stevig op de grond geplant. Kijk naar de lijn van de top van haar hoofd tot aan de hielen van haar voeten. Zij wordt alleen beschermd door de kracht van haar eigen wil. In tegenstelling tot de agenten, die hebben de tijdelijke bescherming van hun uitrusting, die aan het eind van hun dienst verwijderd wordt. Ze zijn onstabiel en lijken achterover te vallen, enkel door haar kracht. Dit is een legendarische foto die de geschiedenis- en kunstboeken in gaat.

Het is nog onbekend wie de vrouw is maar volgens bronnen zou zij gearresteerd zijn omdat zij weigerde van de weg af te gaan. Baton Rouge is de stad waar afgelopen dinsdag een zwarte man, Alton Sterling, door de politie is vermoord.

UPDATE: De vrouw in de foto is volgens Amerikaane media Ieshia Evans, een 28-jarige moeder en verpleegkundige uit New York. Ze zou 24 uur in de cel hebben gezeten nadat ze door de agenten werd opgepakt tijdens haar eerste demonstratie ooit.

Obscuur Vinyl (11)

Alweer meer dan vijf jaar gelden begon ik op MokBlog, de voorloper van deze site, de serie ‘Obscuur Vinyl’ waar tien afleveringen van verschenen. Op veler verzoek pak ik de draad weer op. Wat is ook alweer de bedoeling?

In dit digitale tijdperk is het verzamelen van CD’s een raar soort hobby geworden. Elpees staan in de kelder. En vinyl-singles gingen al decennia geleden met het grofvuil mee. Alle muziek die ooit was staat nu gewoon online. Maar heel af en toe zoek ik vergeefs in het wijde web naar vinyl plaatjes die ik ooit in 45 omwentelingen per minuut draaide. Tien van die obscure 45 RPM singles postte ik op internet. In het vervolg daarop ben ik met hetzelfde idee ook nog één keer door collectie 33⅓ RPM langspeelplaten gelopen om te ontdekken dat ook lang niet al dit prachtvols de tand van deze digitale tijd overleefde.

2016-07-16 18.48.41In aflevering 11 hoor je Nina Simone. Het nummer is afkomstig van de LP ‘Live in Concert’ (1964), een hoogtepunt uit haar Philips jaren. Ik won deze tweedehands plaat tijdens een popkwis in Turnhout, België en koester ‘m sinds die dag.
In het nummer ‘Don’t smoke in bed’ breekt ze met haar geliefde, maar niet na hem nog liefdevol een advies mee te geven. Simone speelt het nummer solo, de zaal is muisstil, de uitvoering huiveringwekkend. Op een comment-site over dit nummer schijft Roger Hunter:
Nina Simone lays her soul bare to perform this haunting piece.So powerful and emotionally charged, I feel the need to lie down in a darkened room to recover.

En op Blogger schrijft Metha:

Toen ik op de radio “Don’t smoke in bed” hoorde, stond de wereld even stil. Kippenvel van dat scala aan emoties in die gloedvolle alt en die striemende of juist heel tedere piano akkoorden daaronder. De genegenheid-uit-gewoonte in haar stem voor die “ouwe slaapkop” die er zelf aan moet denken niet meer in bed te roken omdat hij er voortaan alleen in zal liggen.

Ik weet niet welke versie Metha heeft gehoord, maar deze live-versie behoort tot één van de meest beklemmende verlatings-liedjes die ik ken.

      1964-Don't smoke in bed