40 miljoen foto′s om te delen

Wikimedia Commons bestaat sinds 7 september 2004 en deze database telt inmiddels meer dan 40 miljoen foto’s. Commons is een Engelse term voor zaken die aan het algemene publiek toebehoren. De foto′s zijn dan ook vrij te delen. Sinds begin 2007 wordt elk jaar een verkiezing gehouden voor de mooiste afbeelding die in het jaar ervoor is geüpload.

Jubilee and Munin, Ravens, Tower of London 2016-04-30

Vorig jaar ging de Schot ‘Colin’ er met de eretitel vandoor voor een foto van Jubilee en Munin, twee beroemde zwarte raven die zich ophouden in of bij de Tower Of London. Jubilee is in 2012 uitgebroed in het graafschap Somerset en draagt een gouden band. He werd geschonken aan de Britse koningin Elisabeth ter gelegenheid van haar diamanten ambtsjubileum. Munin draagt een licht groene band en is de oudste raaf in de Tower Of London.

Meer informatie over De raven van de Tower.

Marokkanen in Nederland

Foto Roel Wijnants II
De eerste generatie. Foto Roel Wijnants

In Nederland wonen momenteel bijna 400.000 Marokkanen en volgens veel Nederlanders zijn dat er teveel. Temidden van het dagelijkse gescheld en getier op Facebook trof ik op het kanaal van DocTube dit moment van overpeinzing aan. Want hoe zat het ook alweer?

De eerste generatie Marokkanen is in de jaren zestig en zeventig van de 20ste eeuw als gastarbeider naar Nederland gekomen. Op 21 oktober 1969 was in AVRO′s Televizier een reportage van de legendarische televisiejournalist Jaap van Meekren te zien over de werving van gastarbeiders in het Marokkaanse Oujda. Het is een even indringend als beschamend beeld met een centrale rol voor een Nederlandse ambtenaar die als een koloniaal op een ‘slavenmarkt’ (Van Meekrens woord) de felbegeerde toegangsbewijzen naar het Hollandse paradijs uitdeelt.

Woonruimte gastarbeiders: Vijf Marokkaanse en acht Turkse gastarbeiders op hun kamer(s). De Marokkanen betalen samen vierhonderd gulden huur per maand voor de ene kamer, de acht Turken 640 gulden voor de kamer ernaast. Spaarnestad Photo.

Hoewel het eerste akkoord (met Italië) in 1947 werd gesloten, kwam de werving van gastarbeiders pas goed op gang tijdens het kabinet De Quay. Het kabinet werd gevormd door de VVD en de drie partijen die later het CDA zouden vormen: KVP, ARP en CHU. Dit centrumrechtse kabinet stelde soepelere eisen op voor nieuwe wervingsakkoorden met Italië en Spanje (1960 en 1961).

Meer over de werving van gastarbeiders is terug te lezen op de site van de Republiek Allochtonië. Bij de migratie van Marokkanen naar Nederland speelde de officiële werving via de Nederlandse overheid overigens een geringere rol.

Slechts 4000 Marokkaanse gastarbeiders kwamen via die officiële weg naar Nederland. De meeste migranten uit Marokko waren avonturiers. Zij kwamen, ook al voor 1969, door spontane migratie naar Nederland en werden hartelijk verwelkomd door het Nederlandse bedrijfsleven.

Turkse gastarbeider aan het werk achter machine in de fabriek van Vredestein (fietsbanden), Loosduinen, 1971. Spaarnestad Photo.

Angie, Bowie & zoon Zowie

Het is 1971 als fotograaf Ron Burton ergens buiten Londen een extravagant echtpaar ontwaart. De naamgever van de drie weken oude baby Zowie in de kinderwagen duwt de kar. Naast hem zijn minstens zo androgene vrouw Angie. In het verwarrende begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw had het vastgelegde beeld net zo goed andersom kunnen zijn.

Zowie trekt ondertussen bijna vijftig jaar later zijn eigen plan. Hij heet tegenwoordig geen Bowie meer, maar lekker anoniem Duncan Jones en verdient zijn eerlijke eigen geld als reclame maker.

Alles en iedereen moet op de foto

Aan het ontbijt, op de fiets, een aanbieding in de supermarkt, schuilen voor de regen, alles moet tegenwoordig op de foto. Statista heeft het eens uitgerekend hoeveel foto′s we met z′n allen maken vandaag de dag.

Dit jaar maken we met elkaar naar verwachting 1,2 biljoen foto’s. Dat is gemiddeld 160 foto’s per aardbewoner en bijna twee keer zoveel als vier jaar geleden.
Het zal je niet verbazen dat dit niet betekent dat de producenten van spiegelreflexcamera′s de verkoopaanvragen niet meer aankunnen. Ruim 85 procent van alle foto’s wordt met de telefoon gemaakt.

Terug uit het Noorden

Netflix als kijkvoer waar je niet van af kunt blijven

Gemiddeld kijken Nederlanders tien uur per week naar Netflix. De makers zijn er trots op dat het lukt om de kijkers binnen twee afleveringen verslaafd te maken aan een serie, waar dat eerder 3 tot 5 afleveringen duurde.

Sidney Vollmer, schrijver van het boek ‘On/off: op zoek naar balans in digitale tijden’, zegt:  “Diensten als Netflix, Facebook en Twitter zijn leuk, maar worden ontwikkeld door bedrijven die maar op een ding uit zijn: jouw aandacht. Daarom worden ze met behulp van psychologische trucjes zo verslavend gemaakt, dat mensen zich er maar met moeite van kunnen losmaken. In mijn boek haal ik het experiment van de bottomless bowl aan: als je een schaal snoep neerzet die zichzelf continu aanvult, blijven mensen ervan eten. Ook als ze eigenlijk al genoeg hebben. Netflix is een treffend voorbeeld van zo’n bottomless bowl.”

Misselijkheid
De grootste troef van Netflix zijn de gebruikersgegevens die worden verzameld. Vollmer: “Op basis daarvan weten ze precies wat je graag kijkt, wanneer en in welke volgorde. Om nog maar even op de vergelijking van de schaal snoep terug te komen: Netflix kan op basis van die gegevens niet alleen de schaal aanpassen aan jouw lievelingskleur, maar haar ook nog vullen met je favoriete snoep en er bovendien voor zorgen dat ze nooit leeg raakt.” Glamour concludeert: Netflix is als een snoeppot waarvan je blijft eten tot ver na het punt van misselijkheid. meer

Sufjan Stevens na ‘Carrie & Lowell’

Na het prachtige ‘Carrie & Lowell‘ is het hunkerend wachten op nieuwe muziek van Sufjan Stevens.
Andrew Layton – geloof het of niet, maar 0 reacties op zijn fraaie piano-improvisatie – wil ook nieuw studiemateriaal.
We moeten genoegen nemen met één nieuwe pennevrucht uit Stevens hand.
Sufjan leverde de soundtrack bij de film Mystery of Love en is in deze clip te horen.

The audio is a clip from the Call Me By Your Name Trailer. I don′t own the music, but I took the last minute of the audio because it was very lovely.
Hope you enjoy!

I love this song, but I can′t seem to find it. Could you help please (Mystery of Love by Sufjan Stevens)

Man this song will get a nomination at the Oscar next year

I love this music dunno when can I hear it complete..
n m tired of searching it on net
call me by your name ❤️

‘Call me by your name and I’ll call you by mine’, everytime, I melt, everytime

Dik verdienen met één Instagram post. Het kan!

Ha Ha. En ik maar blij zijn met het feit dat 28 mensen mijn foto liken die ik op vakantie in Brazilië maakte. Hoe naïef kun je zijn? Instagram en ook Facebook zijn er natuurlijk niet in de eerste plaats om vakantiefoto′s te delen met vrienden. Dat is slechts ‘bijvangst’. Beroemdheden en influencers verdienen er vooral groot geld mee. Maar hoeveel krijgen ze nu echt wanneer ze een foto posten die duidelijk (of onduidelijk) is gesponsord door een bedrijf? Het is eindelijk uitgezocht.

Je hebt ze vast en zeker al gezien, de instagramfoto′s van sterren als Selena Gomez of Cristiano Ronaldo die poseren in een nieuw kleedje of onderbroek. Meestal zijn zulke posts gesponsord en krijgen ze van die merken veel geld om een foto ervan op Instagram te delen. Maar hoeveel juist?

De Britse Instagram-tool Hopper maakte op basis van hun data een ‘richlist’ met celebs die het meest verdienen via Instagram. Op nummer 1 staat zangeres Selena Gomez die met 122 miljoen volgers 480.000 euro verdient per post. Kim Karadashian met 100 miljoen volgers verdient 438.000 euro per post. De eerste man in het rijtje is Cristiano Ronaldo, die gisteren nog poseerde in een onderbroek van z′n eigen merk. Hij verdient 350.000 euro per Instagram-foto.

De Instagram-loonbrief van de sterren:

Selena Gomez : 122 miljoen volgers – 480.000 €
Kim Kardashian : 100 miljoen volgers – 438.000 €
Cristiano Ronaldo : 104 miljoen volgers – 350.000€
Kylie Jenner : 95 miljoen volgers – 350.000€
Kendall Jenner : 81.7 miljoen volgers – 324.000€
Khloe Kardashian : 68 miljoen volgers – 219.000€
Kourtney Kardashian : 57.8 miljoen volgers – 219.000€
Cara Delevingne : 40.4 miljoen volgers – 131.000€
Gigi Hadid : 34.7 miljoen volgers – 105.000 €
Lebron James : 30.7 miljoen volgers – 105.000 €