NasNico

It's in Dutch and about SOUND & VISION

De wereld van Alex Webb

Straatfotograaf Alex Webb krijgt soms het verwijt dat hij mooie foto’s maakt van verschrikkelijke situaties. De Magnum-fotograaf maakt deel uit van de tweede generatie pioniers van de kleurenfotografie.

Het oeuvre van Webb, dat meer dan veertig jaar fotografie beslaat, wordt momenteel in Museum Helmond voor het eerst in een overzichtstentoonstelling in Nederland gepresenteerd.

De ‘kosten’ van oorlog

Meer dan 4,5 miljoen mensen zijn omgekomen door oorlogen waarbij de Verenigde Staten betrokken waren sinds de terroristische aanslagen van 11 september 2001 (9/11). Dat is de conclusie van een studie van het Cost of War-project van de Brown University in Providence.

Het Brown-rapport stelt dat tussen de 906.000 en 937.000 mensen zijn omgekomen als direct gevolg van oorlogen sinds 2001 in Afghanistan, Irak, Pakistan, Syrië, Jemen, Libië en Somalië. Bovendien zijn maar liefst 3,6 miljoen mensen gestorven door aan deze oorlogen gerelateerde problemen. Het rapport noemt onder meer economische ineenstorting, voedselonzekerheid, vernietiging van openbare gezondheidsvoorzieningen, milieuverontreiniging en terugkerend geweld.

U.S. Army Soldiers from the 1st Stryker Brigade Combat Team use smoke to cover their movements while engaging anti-Iraqi forces in Buhriz, Iraq, March 14, 2007. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Stacy L. Pearsall) (Released)
U.S. Army Soldiers from the 1st Stryker Brigade Combat Team use smoke to cover their movements while engaging anti-Iraqi forces in Buhriz, Iraq, March 14, 2007.

„Deze landen hebben de gewelddadigste oorlogen meegemaakt waarin de Amerikaanse regering sinds 2001 betrokken is in naam van terrorismebestrijding”, aldus het Cost of War-project. Het rapport benadrukt dat het aantal indirecte doden slechts een „conservatieve schatting” is omdat „de werkelijke gevolgen zo groot en complex zijn dat ze niet kwantificeerbaar zijn.” bronbericht

Ode aan mijn draaitafel

In de ban van Agnetha

Geloof het of niet: maar lang heb ik rondgelopen met het idee ‘iets te doen’ met het onwaarschijnlijke verhaal van Gert van der Graaf, maar uiteindelijk was iemand mij voor. Morgen gaat de documentaire ‘Take a Chance’ in première. Daarin is te zien hoe ABBA-zangeres Agnetha Fältskog een relatie kreeg met een Nederlandse vorkheftruckchauffeur uit Steenwijksmoer. En hoe dat almaar grimmiger werd.

Het verhaal begint in 1974. Gertje is acht jaar als hij ABBA het Songfestival ziet winnen. Het was de blonde zangeres, Agnetha Fältskog, die een verpletterende indruk op het ventje maakte. Hij komt in de documentaire zelf aan het woord en vertelt over haar ogen: ‘Ze waren schitterend. Ik werd hopeloos verliefd op haar.’ Het veranderde hem voor altijd.

Van kwaad tot erger
Toen ABBA voor een evenement in Nederland was, spijbelde hij van school en fietste hij 50 kilometer om Agnetha te kunnen zien. Als volwassen man ging het met zijn fascinatie voor de mooie zangeres van kwaad tot erger.
Hij verdiende inmiddels zijn geld op de vorkheftruck, leerde in zijn vrije tijd Zweeds en reed op alle momenten dat het ging naar het Scandinavische land en verzon van alles om de vrouw van zijn dromen daar dan toevallig te ontmoeten.

Zijn fascinatie voor de Zweedse superster gaat over in een ongezonde obsessie die uiteindelijk tientallen jaren zijn hele leven (en dat van haar) zou beheersen.
Hij bezoekt meer dan dertig ABBA-shows en verstuurt honderden brieven naar zangeres Fältskog. Uiteindelijk besluit hij nóg een stapje verder te gaan en naar Zweden te verhuizen. Hij koopt een vakantiehuisje dat 800 meter verwijderd was van de ranch waar Agnetha zich na haar ABBA-carrière had teruggetrokken.

Het onmogelijke gebeurt
Uiteindelijk gebeurt het onmogelijke: de zangeres en de Nederlander komen in contact en krijgen een relatie die twee jaar (!) stand hield.
Er bestaat een foto uit die periode waarop Gert bij Agnetha thuis samen met haar op de bank zit en zij ontspannen in de camera kijkt.

Foto bij een artikel in de Zweedse krant Aftonbladet, gewijd aan de mysterieuze relatie.

Nadat Agnetha de relatie verbrak kwam de duistere kant van Gert echt naar boven. Hij begint weer brieven naar haar te sturen en gaat vaak bij haar huis langs.

Een zorgwekkende ontdekking
Uiteindelijk doet Agnetha aangifte en de politie arriveert bij het huisje van Gert, waar ze een zorgwekkende ontdekking doen. Het hele huis hangt vol posters van Agnetha en zelfs naast zijn kussen bewaart hij een foto van haar.
Gert krijgt een contactverbod van een jaar, maar blijft daarna opduiken. De Zweedse rechter veroordeelt Van der Graaf uiteindelijk, hij moet twee jaar het land uit.

En nog steeds heeft Van der Graaf gevoelens voor Agnetha. ‘Ik mis haar verschrikkelijk. Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk’.

In Zweden was Agnetha Fältskog al een bekende naam voordat zij toetrad tot ABBA.
Vijf jaar voor Waterloo scoorde ze daar al een nummer 1 hit met ‘Följ med mig’

Paul McCartney in Deventer

In 1976 bracht Paul McCartney met zijn gezin een bliksembezoek aan Deventer. Hoe zat dat? In de VARA Gids een reconstructie.

Op donderdag 19 augustus 1976 rond drie uur ’s middags landt op Schiphol een privévliegtuig. Aan boord zijn ex-Beatle Paul McCartney, zijn vrouw Linda en hun dochters Heather (13), Mary (6) en Stella (4). Op de luchthaven worden ze opgewacht door Jan Slagt, die in Nederland al vaker voor de McCartneys heeft gewerkt. Hij heeft de opdracht gekregen om de familie in één keer door te rijden naar Deventer.

Linda’s Pictures
Het is geen toeval dat de McCartneys uitgerekend deze IJsselstad hebben gekozen als bestemming voor een familie-uitje. Deventer staat namelijk al sinds de 15de eeuw bekend als drukkersstad. Een van de vele plaatselijke drukkerijen in 1976 is De Lange/Van Leer. Het bedrijf is er via zijn Engelse verkoopafdeling in geslaagd de opdracht binnen te slepen voor een nieuw fotoboek van Linda McCartney: Linda’s Pictures. 

Omdat de Wings Over The World Tour een paar maanden stil ligt, verblijven de Mccartney’s in hun boerderij in Schotland. Tussendoor hebben ze alle tijd om even te komen kijken naar de drukproeven.

Acht fans
Freelancefotograaf Martin Hollering krijgt die ochtend een tip over het bezoek van de McCartney’s aan Deventer. ‘Ik ben naar de drukkerij gereden en heb binnen een tijdje zitten wachten.’ Om kwart voor vijf ’s middags arriveert het gezelschap bij de drukkerij, waar ze worden opgewacht door acht fans.
Alle details over het bezoek van de Beatles-zanger en zijn gevolg aan Deventer zijn terug te lezen in een bijdrage van Anne Hurenkamp die op 13 augustus 2016 is geplaatst op het blog BeatlesTalk.

Het boek Linda’s Pictures, met Paul op de cover, verschijnt twee maanden later in een oplage van 25.000 exemplaren.

‘Fortuyn is neergeschoten’

Geloof het of niet, maar ik had meer dan twintig jaar geleden al een heuse website en zelfs ‘stringers‘ die mij tipten. Zoals wijlen Coen van Harten, mijn toenmalige AVRO-collega, die mij die bewuste maandagavond belde. Luttele minuten nadat Pim Fortuyn in het Hilversumse Mediapark was neergeschoten. “Is het ze tóch gelukt!”, gaf hij nog qua duiding mee.

Vanaf die minuut heb ik de rest van die avond alles opgenomen wat voorbij kwam. Radio was toen nog veel beter en sneller qua ‘breaking news’. Het is nog altijd huiveringwekkend om terug te horen.
Terug naar die avond

Wat klopt niet aan deze foto?

Ik kom nog even terug op de posting ‘Beelden bij een snelle roadtrip‘. Daar vliegt een foto voorbij die ik op 27 april maakte die mij sindsdien niet meer los laat. Vanaf mijn hotelkamer in Las Palmas mailde ik een collega die avond: ‘Erg veel rust gunde ik mezelf weer niet de afgelopen week, want als ik ergens ben waar ik nog nooit eerder was, wil ik zoveel mogelijk zien. Hierbij één van de ruim tweehonderd foto’s die ik ondertussen heb gemaakt. De meest vervreemdende.

Dit is de grootste stuwdam van Gran Canaria. In 1970 aangelegd en 132 indrukwekkende meters hoog! Wat klopt er niet aan de foto?
Inderdaad ontbreekt het gigantische stuwmeer van Soria daar achter. Ooit zat er 15 miljoen kubieke meter water in dat meer. Het is COMPLEET verdwenen. Wat rest is een treurig modderpoeltje helemaal onderaan de stuwwand die gebouwd was om al het watergeweld te stoppen.

Google maar eens op foto´s van dat tot voor kort zo prachtige meer.
Staat ook nog gewoon op de landkaarten.

De ANWB-reisgids (editie 2023) jubelt: “Tussen de rotsen strekt zich een groene watervlakte uit, met op de oevers palmbomen en enkele verlaten huisjes”.

Make A Wish
Ik schrijf de collega: “Ik ben geen klimaatfanaticus, maar ook vorig jaar in Noorwegen zag ik met eigen ogen dat het met de droogte inmiddels veel erger is gesteld dan ik via de media meekrijg. Ik zie die tekst ‘Make A Wish’ op de stuwdam gekalkt. Wat is jouw wens?

Kunnen we AI nog stoppen?

De Britse computerwetenschapper Geoffrey Hinton (75) stond aan de wieg van de kunstmatige intelligentie en won belangrijke prijzen voor zijn werk. Hij vertrekt plots bij Google omdat hij de stormachtige ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in de computertechnologie angstaanjagend vindt.

"Artificial Intelligence - Resembling Human Brain" by deepakiqlect is licensed under CC BY-SA 2.0.

Hinton ziet kunstmatige intelligentie uiteindelijk als een gevaar voor de mensheid. “Het is lastig om te voorkomen dat mensen met slechte bedoelingen het voor slechte dingen gaan gebruiken”, stelt de AI-pionier in een opzienbarend interview met The New York Times.

Vloedgolf aan nepnieuws
De wedloop tussen grote techbedrijven als Google en Microsoft kan volledig uit de hand lopen, denkt Hinton, die pleit voor regulering. “Ik denk niet dat ze dit nog groter moeten maken tot ze zeker weten dat ze het kunnen controleren.” Hij vreest voor een vloedgolf aan nepnieuws, fake video’s en gemanipuleerde foto’s, waarbij “de gemiddelde mens niet meer in staat is om te weten wat wel en niet waar is”.

UPDATE: De Duitse fotograaf Boris Eldagsen won vorige maand een Sony World Photography Award met een zwart-witfoto van twee vrouwen (hierboven). Die prijs weigerde hij, na te hebben opgebiecht dat het geen echte foto is, maar een afbeelding die met behulp van kunstmatige intelligentie is ontstaan.

Naar eigen zeggen ging het om een experiment, waarmee Eldagsen dat eens „als een stoute jongen” wilde testen. De vakjury stonk er in. „We hebben als sector nood aan een open discussie”, aldus Eldagsen. „Een discussie over wat we beschouwen als fotografie, en wat niet. AI is geen fotografie. Door deze prijs te weigeren, hoop ik dat debat op gang te brengen.”

UPDATE II: En je hoeft er geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben, want iedereen kan met simpele software de wereld foppen. De nieuwste versie van AI-software Midjourney is verbluffend. Door te spelen met woorden en die als prompt in te vullen, genereert het ’text-to-image’-programma levensechte beelden. Een voorbeeld van niet bestaande straatbeelden:

https://twitter.com/JoaoSan89/status/1653882727433732098

UPDATE III: Niet alleen in de wereld van schrijvers en fotografen, maar ook onder zangers en zangeressen is onrust over de ongekende mogelijkheden van AI. Hun stem wordt ‘gestolen’ en is terug te horen in nummers die zij nooit gezongen hebben. Zo hoorden Drake en The Weeknd zichzelf terug in ‘Heart on my sleeve‘. De track is inmiddels van alle streaming platforms verwijderd.
Hetzelfde gebeurde met het mysterieuze album ‘Down On Me‘ van ene Clara Pierce, een zangeres met ongeveer tweehonderd luisteraars, dat op 10 maart verscheen bij streamingdiensten als Spotify en Apple Music. Niets bijzonders, zou je zeggen. Totdat een fan van de hyperpopulaire Miley Cyrus op het album stuitte en op haar TikTok kanaal opgewonden melding maakte van haar ontdekking. Sindsdien gonst het van de geruchten dat Clara Pierce niet bestaat en het hier gaat om een ‘geheim’ album van wereldster Cyrus.

@ashleykritz

Watch til the end to HEAR THE PROOF, Posting two versions of the same to unload the weight of this pop culture secret I’ve been carrying. tried to keep it short 🙃 tag @mileycyrus #mileycyrus #whoisclarapierce #clarapierce #downwithme #endlesssummervacation #endlesssummervacationmileycyrus #mileycyrusclarapierce #sashafierce @mileycyrus #greenscreen #greenscreenvideo

♬ Hands of Time – Clara Pierce

Cyrus houdt voorlopig haar lippen stijf op elkaar over de verhalen rond Clara Pierce. De theorieën over het album gaan online volop rond. Zo is de één overtuigd dat Cyrus wilde dat dit album werd ontdekt (maar waarom het dan direct weer verwijderen?), terwijl minstens zo populair de theorie is dat de mogelijkheden van AI-toepassingen met het album ‘Down On Me’ een nieuw, spookachtig hoogtepunt heeft bereikt. Oordeel zelf:

Pagina 9 van 93

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén