De onbehaaglijke populariteit van Michael Jackson

Radiostations zitten na de uitzending van de documentaire ‘Leaving Neverland’ nogal in hun maag met Michael Jackson. In Nederland stelde de Noord-Hollandse streekomroep NH een daad met een boycot. Zijn muziek wordt niet meer gedraaid. Andere stations dralen, want na Elvis Presley en The Beatles geldt Michael Jackson als de belangrijkste vernieuwer van de popmuziek aller tijden.

Je ziet het deze week ook weer bevestigd in de belangrijkste hitlijsten. Michael Jackson staat met zijn legendarische album ‘Thriller’ (1982) nog stééds in de Amerikaanse albumlijst van Billboard en in Engeland kwam een verzamel-cd/LP ‘Number Ones’ deze week opnieuw binnen in de nationale albumlijst. Het is een onverwacht bij-effect na de uitzending van de onbehaaglijke documentaire.

Foto: Alan Light

De bovenstaande foto maakte Alan Light in 1988 op het terrein van Neverland, het besloten pretparadijs waar Michael Jackson zich omringde met jonge kinderen en hun ouders. De fotograaf schrijft na het zien van de documentaire op zijn Flickr-account:

I considered removing these photographs of Jackson from the internet but decided to keep them available as a document of time he spent with one of his victims.
The small boy dressed in a red shirt to match Michael is James (“Jimmy”) Safechuck, a boy who appeared in a Pepsi commercial with Michael and was traveling with him.
When I saw them they were inseparable around the hotel together, chasing each other, playing tag, making soap bubbles on a balcony of the hotel, walking closely on the beach together and looking at the hotel’tain’tdolphins, turtles and penguins together. Michael, though 29 1/2 years old at the time, acted more like someone Jimmys age. Jimmy is about 10 years old at this time.
The woman in white walking behind Michael is Jimmy′s mother.