It's in Dutch and about SOUND & VISION

Categorie: De muziek Pagina 24 van 32

Als deze winter een stem had…

… zou het seizoen als The Staves klinken. Het is een mooie openingszin uit het novemberoverzicht van de luisterlijst van het CJP. Ik hoor niet meer tot de doelgroep, maar snap wel wat hier wordt bedoeld.

De drie Britse zusjes maken klassieke folkmuziek waarbij je de sneeuwvlokken en bladeren ziet vallen. Voor hun derde album hebben ze de hulp ingeschakeld van het uit New York afkomstige kamerorkest yMusic.
Het maakt de folk van The Staves een stuk spannender. Lees: iets minder ‘natuurlijke’ samenzang.
Daarvoor in de plaats wat meer avontuur met bijvoorbeeld op hol geslagen klarinetten en strijkers.
Plaat van het jaar?

Lhasa′s IJslandse connectie

′Over Lhasa de Sela heb ik vanaf deze plek genoeg geschreven. Ze ging onverteerbaar vroeg dood. Ons hulpeloos achterlatend met slechts drie muzikale albums. Het door mij bewierookte album ‘La Llorena’ is kennelijk inmiddels ook alweer twintig jaar oud. Ik heb Lhasa nóóit geassocieerd met mijn favoriete vakantieland IJsland. Vincent Segal brengt ze samen in zijn interpretatie van ‘Con Todo Palabra’. Kippevel! (of is het gewoon koud?)

Thuis in Montreal. Oefenen voor de concerten in Reykjavik.

Inmiddels begrijp ik meer van de IJsland-Lhasa connectie. Ze was op 23 en 24 mei 2009 voor twee concerten in Reykjavik. Luttele maanden voor haar dood. Die concerten werden destijds prachtig en liefdevol opgenomen, zoals blijkt uit haar eerste en waarschijnlijk enige postume album ‘Live in Reykjavik‘ dat op 1 december is uitgebracht.
Hoogtepunten zijn er in de vorm van het ingetogen walsende ‘Bells’ en het temperamentvolle ‘Para el fin del mundo’. Check Spotify.

Stemmen uit Bulgarije

Iedereen die voor het eerst muziek van Le Mystère des Voix Bulgares hoort zal op z′n minst even de oren spitsen. Voor dit a-capellakoor werden jonge zangtalenten nadrukkelijk van het Bulgaarse platteland aangetrokken. Omdat – zo beweren etno-musicologen – hier alle traditie puur werd overgeleverd.

De musicus Philip Koutev (1903-1982) wordt gezien als de vader van de Bulgaarse muziek. Begin jaren ’50 kwam zijn droom uit. Hij mocht een ensemble oprichten ter behoud en cultivering van het Bulgaars muzikaal erfgoed. Koutev ging op zoek naar locale melodieën en goede zangstemmen in de kleine dorpen en formeerde het National Folklore Ensemble. Hiervoor componeerde en bewerkte hij honderden (volks)liedjes en arrangeerde deze muziek met aparte, snijdende harmoniëen. Het resultaat was schitterende muziek, adembenemende a-capella zang en ineens mondiale waardering voor de Bulgaarse muziek, zang en dans.

Verplichte TV
Het koor Le Mystère Voix des Bulgares is regelrecht voortgekomen uit de cultuur die Koutev begin jaren ’50 initieerde.De volksmuziek werd in Bulgarije ten tijde van het Ijzeren Gordijn strak georganiseerd. Musici werden hoog opgeleid en elke zondagmiddag verplichte TV met Bulgaarse zang en dans. Le Mystère Voix des Bulgares, opgericht in 1952, is daar een produkt van. De Zwitserse musicoloog Marcel Cellier ontdekte de groep en introduceerde ze in het westen in de jaren ’80.

De Duitse filmer Stefen Schwietert maakte er vervolgens weer een prachtige documentaire over hem.
Op Vimeo te zien en/of te downloaden.

Iets met muziek of met beeld

Ze zeggen dat ik iets met muziek moet gaan doen.
Of met beeld… of met beiden. Zoiets?

Gert gaat weer op zoek naar Hermien

Alle aandacht ging deze week in verband met zijn overlijden uit naar Gert Timmerman. Mijn herinneringen gingen toch vooral terug naar zijn Hermien met wie hij in de zestiger jaren van de vorige eeuw grote successen vierde. Hermien van de Weide overleed in mei 2003 op 59-jarige leeftijd in een ziekenhuis te Enschede.

Gert en Hermien Timmerman (1966)

Het leven van Hermien Timmermans moet worden verfilmd. Cineast Pieter Verhoeff had ver gevorderde plannen, maar het is er uiteindelijk niet van gekomen.

Geboren in het Overijsselse De Krim (1943) maakte Hermien twintig jaar later in Vriezenveen kennis met haar idool Gert, de Elvis van het hoge Noorden.

Eerste stadionconcert ooit
Wat volgde was het meest succesvolle zangduo dat Nederland ooit kende. Gert & Hermien vulden het Olympisch Stadion (1969) met ruim 35.000 bezoekers. Het eerste stadionconcert ooit in Nederland. Kort daarna gingen Gert & Hermien onverwacht in ‘De Heer’. Pas vanavond kwam ik er achter dat Hermien – die ik destijds als knaapje uit de Achterhoek heimelijk aanbad – destijds met een drugsverslaving had te kampen.
Alle beelden uit mijn jeugd gingen aan gruzelementen. Zeker toen de beide dochters van EO-coryfeeën Gert & Hermien naakt poseerden voor de Playboy. Wat mij als inmiddels adolescente Zuid-Hollandse man heimelijk tot de aanschaf van een los nummer verleidde.

De bekering
Na het bericht over de weinig glamoureuze dood van Gert Timmerman, ben ik toch weer gaan lezen over Hermien. Ton Crijnen schreef in dagblad Trouw mooi over haar tumultueuze leven (‘De bekering van Hermien‘ 28/05/2003) . En in het KRO programma Profiel haalden dochters Sandra en Sheila Timmerman herinneringen op aan hun jonge jaren met die vreemde vader Gert en hun ingewikkelde moeder Hermien. Prachtige retro-TV.

Terug van de hoogmis

“Weer thuis. Terug van de hoogmis”, twitterde ik kort na het concert van Nick Cave & the Bad Seeds in de Ziggo Dome, waar ik met m′n zaktelefoon de bovenstaande foto maakte. Lag het aan mij of was het écht een memorabel concert?

Dat vroeg ik me die nacht nog af, maar de volgende ochtend kwam het antwoord in de vorm van vijf sterren recensies in:
NRC
Trouw
De Volkskrant en
Muziekkrant OOR

De leukste muziek komt uit Afrika

Afrobeat is de verzamelnaam voor heerlijk toegankelijke popmuziek voorzien van een Afrikaanse groove. Fela Kuti en zijn drummer Tony Allen introduceerden deze fusie tussen de Nigeriaanse highlife en Amerikaanse funk en jazz in de jaren zeventig van de vorige eeuw in Europa. Nu Drake en Kanye West afrobeats aan hun albums toevoegen, ligt de wereld plotseling aan de voeten van hedendaagse Afrikaanse popsterren als Mr Eazi, Wizkid en Yemi Alade.

Overigens kunnen de grote namen uit de afrobeatbeweging nu al goed leven van hun muziek. Ze worden in het Westen vooral via de streamingkanalen beluisterd en treden op van Europa tot de VS. Met de single Skin Tight had Mr Eazi begin vorig jaar een vette hit. Aan de videoclip bij dat nummer kon de wereld zien dat er iets aan de hand is in de Afrikaanse pop. Het relaxte, overdreven sexy r&b- en hiphopnummer werd geplaybackt aan een meertje in de noordelijke Ghanese graslanden, waar normaal gesproken de olifanten zich verdringen. Voor hen was even geen plek met Mr Eazi aan de drinkplaats en een mooie zangeres naast zich, aan een strak gedekte tafel met een paar flinke flessen champagne. Een ‘poolparty’ op z′n Afrikaans en een statement tegelijk.

De Volkskrant kwam afgelopen zaterdag met een fraai achtergrondartikel over de florerende Nigeriaanse popscene wat ik hier van harte wil aanbevelen. Zo ontdekte ik ook Yemi Alade.  Ze is 28 jaar en komt uit de Nigeriaanse deelstaat Abia. Ze nam in 2009 deel aan een talentenshow op tv en werd snel daarna niet alleen in haar thuisland, maar over het hele Afrikaanse continent populair. Dat bleef niet onopgemerkt, want met ‘Johnny’ scoorde ze zelfs een hit in Groot-Brittannië. De kijkcijfers voor de zalig gechoreografeerde clip bij dat nummer gaan op YouTube zelfs richting de honderd miljoen.

Recent verscheen ‘Mama Africa’, een danceplaat, met daarop de weergaloze single Tumbum. In de clip zet Alade lamlendige Afrikaanse heren te kakken, die wachten tot ze een bord eten voor hun neus krijgen. Een hilarische video, “ook goed voor niet-Afrikaanse vrouwen die willen empoweren“, schijft de Volkskrant.

Sufjan Stevens na ‘Carrie & Lowell’

Na het prachtige ‘Carrie & Lowell‘ is het hunkerend wachten op nieuwe muziek van Sufjan Stevens.
Andrew Layton – geloof het of niet, maar 0 reacties op zijn fraaie piano-improvisatie – wil ook nieuw studiemateriaal.
We moeten genoegen nemen met één nieuwe pennevrucht uit Stevens hand.
Sufjan leverde de soundtrack bij de film Mystery of Love en is in deze clip te horen.

The audio is a clip from the Call Me By Your Name Trailer. I don′t own the music, but I took the last minute of the audio because it was very lovely.
Hope you enjoy!

I love this song, but I can′t seem to find it. Could you help please (Mystery of Love by Sufjan Stevens)

Man this song will get a nomination at the Oscar next year

I love this music dunno when can I hear it complete..
n m tired of searching it on net
call me by your name ❤️

‘Call me by your name and I’ll call you by mine’, everytime, I melt, everytime

Pagina 24 van 32

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén