It's in Dutch and about SOUND & VISION

Categorie: De muziek

Bohemian Rhapsody hoort thuis in de auto

Wat is dat toch, dat er steeds filmpjes opduiken waarin Queens’ Bohemian Rhapsody in de auto wordt gezongen? Het begon ooit met een beroemde scene uit de film Waynes World die snel navolging kreeg.
Op 11 april postte een Amerikaanse pappa zijn versie, waarin zijn kroost op weg naar school meegalmt met wijlen Freddie Mercury. Als ik het bijschrift mag geloven, doen ze dat elke schooldag. Als dat geen goede opvoeding is!

Kleine kans dat deze kids eindigen zoals de dronkaard Robert Wilkinson, die weer eens door de politie is opgepakt en op weg naar het buro een eindeloze discussie met zichzelf aangaat om vervolgens uit te barsten in zijn versie van de Bohemian Rhapsody.
Dan verlang je terug naar het Finse eerbetoon aan de Queen-evergreen. De mooiste versie en nog wel zelf gezongen in plaats van geplaybackt, staat nog altijd op naam van de Porkka Boys.

Veertig uur sneeuw voor Lhasa

Alles was ongewoon aan Lhasa de Sela. Op de eerste januaridag van 2010 blies ze in het Canadese Montreal haar laatste adem uit. Na dat moment sneeuwde het veertig uur onafgebroken, meldde de familie met gevoel voor detail in een persverklaring. “Dat op die miljarden aardbewoners uitgerekend Lhasa de Sela vroegtijdig wordt weggeroepen is voor aardse begrippen onverteerbaar óf hemelse logica“, schreef ik op MokBlog. En nog altijd vind ik haar vroege dood een moeilijk te accepteren werkelijkheid.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

In twaalf jaar tijd nam Lhasa slechts drie ‘langspelers’ (CD/LP/whatever) op. De eerste verscheen in 1998. Ondanks jubelende kritieken vertrok De Sela na haar debuut-CD “La Llorona” met de noorderzon. Ze zette samen met haar drie zussen het circus Poncheros op, waarmee ze door Zuid-Frankrijk trok. Jaren later in Marseille sloeg Lhasa weer aan het schrijven, wat leidde tot het onaards mooie vervolg “The Living Road”. Daarna werd het opnieuw stil.

Afgelast
Tijdens de opnamen voor het sobere “Lhasa” (2009) is de Mexicaans-Canadese schilder/zangeres al hoorbaar ziek. Een concert in Amsterdam wordt afgelast en met het bericht van haar overlijden op nieuwjaarsdag kon 2010 in muzikaal opzicht niet slechter beginnen.

Gelukkig zijn op internet nog sporen van met name haar jaren in Frankrijk terug te vinden. Zo is Lhasa te horen op albums van de Franse zangers Arthur H en Jérôme Minière en werkte ze ook samen met de Franse zigeunergroep Bratsch. De Canadese muzikant Patrick Watson richtte op een speciaal daar voor ingerichte website een monumentje voor haar op: Snow Day For Lhasa. En ik doe dat hier.

De Dood Van Dieuwertje

Het 45rpm singletje kwam afgelopen vrijdagavond plots ter sprake tijdens het avonddiner in cafe restaurant Dauphine, in de buurt van station Amsterdam Amstel. Ja, jeugdsentiment inderdaad.

Een kleine kwart eeuw geleden maakte een KRO-televisieomroepster jongensharten onrustig. Ze mocht slechts bij toerbeurt de programma’s kort toelichten en dus werden mijn broertje en ik gedwongen tot een sluitend alarmeringssysteem.

© RTL Beeld en Geluidwiki

Om beurten hadden we elke donderdagavond kort na zeven uur TV-wacht. Ingewikkeld was het niet. Als ZE direct na het NTS-journaal in beeld kwam, was het een kwestie van hard via het trapgat naar boven schreeuwen. Met de snelle, jeugdige tred van toen en de traagheid van de televisie van toen bleef er genoeg tijd over om het staartje van Dieuwertjes gesproken overzicht ademloos te volgen.

Pagina 32 van 32

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén