China stoomt op

Het is een prachtig filmpje van The Visual Capitalist waarop mooi is te zien hoe het bbp (bruto binnenlands product) van de tien grootste economieën ter wereld zich sinds de jaren zestig heeft ontwikkeld.

In de fraaie animatie zie je dat China lang achterblijft bij de andere landen tot het opeens een indrukwekkende groeispurt inzet en in twintig jaar tijd plotseling de op een na grootste economie ter wereld wordt.

Omdat ik er niet voor heb doorgeleerd, vind ik dit soort animaties – waar vast van alles op valt aan te merken – nogal overtuigend. Hoe lang zal het nog duren tot het moment dat China de machtigste economie ter wereld is?

Introducing: Huub Baars

Wat ben ik blij dat ik die drie voor mij zo bepalende CDs van This Mortal Coil uit de jaren 80/90 van de vorige eeuw nu eindelijk op vinyl kan aanschaffen. Ik ben nog een beetje aan het sparen, want goedkoop zijn ze niet.

Pas nu lees ik dat de zang op twee nummers van dat absolute hoogtepunt (‘Filigree & Shadow’/1986) van Richenel komt. Nou ken ik wel een Richenel uit Nederland die rond dezelfde periode een internationale discohit had met ‘Dance around the world’, maar die zal hier toch niet worden bedoeld? Maar zie hier en luister: Toch wel!

Transformer
Nader onderzoek leert dat ‘Are you just using me’ – de opvolger van die eurodiscohit – exclusief voor Richenel is geschreven door iemand die zich R. Philips noemde. Hij was in die tijd wereldberoemd onder zijn artiestennaam George Michael.

Des te prangender de vraag: Wie is dan toch deze Richenel?! Wikipedia vertelt dat het om Hubertus Richenel Baars gaat. Hubertus werd geboren op 20 april 1957 in Amsterdam. Zijn muziekcarrière begon als lid van de discoformatie Luxor. Hij was in de jaren zeventig van de vorige eeuw lokaal bekend als zanger en ‘transformer’.

Genegeerd in Hilversum
Dankzij zijn androgyne uiterlijk was hij in Amsterdam een opvallende verschijning. ‘Statue Of Desire’ – zijn eerste single – deed niet zo veel. De tweede (magistrale) single, L’Esclave Endormi, werd volkomen genegeerd door platenbazen en radiomakers in Hilversum maar in Engeland een grote hit.

Daarmee trok Richenel – en daarmee is de cirkel rond – ook de aandacht van 4AD-platenbazen Ivo Watts-Russell and John Fryer. Zij maakte er een prachtige remix van. In een boek van Martin Aston over het legendarische Britse platenlabel herinnert Watts-Russell zich die klus nog goed. Een passage:

The remix, released on a twelve-inch single alongside Richenel′s original version, drew out the singer′s superlative technique across seven giddy minutes.
‘It′s one of my all-time favourite releases on 4AD’, Ivo says. ‘Beautiful image, logo, beautiful singing by a beautiful man. It′s possibly my favourite sleeve credited to 23 Envelope. Nigel and Vaughan were collaborating at their best.

DISCLAIMER: This music belongs to its respective owners and is not owned by us in any way.

King Freddie vast op zijn troon

Ruim zeven en twintig jaar na zijn dood lijkt de populariteit  van de aan aids overleden Freddie Mercury groter dan ooit. De film ‘Bohemian Rhapsody’ verbrak alle records. Het leidde tot acht nieuwe noteringen in de traditionele Top 2000 waarmee het jaar op Radio 2 wordt uitgeleid. Daarmee is Queen na de Beatles bijna hofleverancier geworden voor deze nationale radiopotpourri.

En het gelijknamige nummer staat natuurlijk weer net zo traditioneel op de hoogste positie van de lijst als de piek op de kerstboom. Wie niet van verrassingen houdt kan hier de hele lijst als PDF downloaden.
Even heb ik overwogen om een Top 2000 samen te stellen met de meest geslaagde cover-persiflages die alleen al van ‘Bohemian Rhapsody’ op YouTube zijn te vinden. In de hoogste nieuwkomer wordt de Queen-bombast op 28 trombones (!) uitgevoerd.

Gelijk de ‘Piano Man’ komt het Engelse Nationaal Ballet met begeleiding door Trinity Boys Choir de top 3 binnen. En gelijk de Top 2000 is ook de Top 2 van de Bohemian 2000 ongewijzigd met op de tweede krap zittende plek de Finse mannen van Porkka Playboys (echt goed!) en een vreemdere variant dan die van Gerry Philips zul je op internet niet snel tegenkomen. Hij speelt al 38 jaar bekende radiohits …. op zijn handen! Naar zijn Rhapsody in slechte beeldkwaliteit keken al bijna drie miljoen mensen. Wellicht ben jij de volgende. Fijne kerst!

Non je ne regrette rien

Na te hebben geëxperimenteerd met landschaps- en portretfotografie begon Thérèse Le Prat zich vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw steeds meer te concentreren op het fotograferen van gezichten. In eerste instantie fotografeerde ze toneelacteurs. Bij het verkennen van het gezicht leek Le Prat uitersten van menselijke diepte en emotie te onthullen, zo meldt DesignYouTrust bij een artikel dat is gewijd aan een serie portretten van nonnen die zij aan het begin van de jaren zestig in haar studio fotografeerde.

Vooruit nog ééntje dan. Omdat ie zo onweerstaanbaar mooi is:

Een nooit gepubliceerd EerbeToon

Tijdens mijn korte Gutenberg-studie – nodig om dit soort berichten te kunnen blijven posten – stuitte ik op deze fotogalerij die ik in oktober vorig jaar samenstelde, maar om niet helemaal duidelijke reden nooit online heb gezet.

16 item(s)

Met alle bestanden al keurig in de map met ‘uploads’ is het een kleine moeite om dat alsnog te doen.
De foto′s maakte ik vorig jaar zomer tijdens een vakantiereis die op verschillende manieren in het teken stond van een kort daarvoor overleden ex-collega.

My name is Neneh

Bij het grote publiek werd ze heel lang geleden bekend met Buffalo Stance waarmee ze in 1988 ook in Nederland een grote hit had. En later natuurlijk met ‘7 Seconds’, het mooie duet met de Senegalese zanger Youssou N’Dour. Maar uh… zelfs dat is inmiddels bijna een kwart eeuw geleden en anno 2018 steekt ze in een betere vorm dan ooit. 

Ik moet bekennen dat ik ontwaakte uit een dronkenmansdroom met de TV nog aan op ‘Later with… Jools Holland’ (BBC). Daarin was de eigenaardige ‘import-Zweedse’ Neneh te gast, het spatte alle kanten op! Het was 2014 en ik dacht dat het een twintig jaar oude herhaling betrof.

Daarna ben ik Neneh weer gaan volgen. En zag ik het prachtige reisverslag van Mark Cousins die haar volgde voor zijn film ‘Stockholm My Love‘. En on-top-of-it verscheen dit jaar ‘Broken Politics’, pas haar 5e CD en wéér beter dan haar heerlijk eigenwijze Blank Project dat ze in 2014 maakte met een Noors jazztrio.

‘Ware Amerikanen’ steunen Trump onverminderd

De ‘midterm’-verkiezingen in de VS hadden een opvallend resultaat. Historisch gezien verliest de zittende president meestal om zo via de Senaat en het Huis van Afgevaardigden ‘in bedwang’ te worden gehouden. Het zorgt doorgaans voor een evenwichtig bestuur en samenwerking over de partijgrenzen heen. Maar tegen die historische trend in wonnen de Republikeinen echter opnieuw de Senaat, waar ze al een meerderheid hadden. Daar staat tegenover dat de partij van president Donald Trump in het Huis de meerderheid kwijt raakte.

De politieke situatie in de VS wordt almaar complexer. De Democraten riepen op tot verzet en voerden samen met de een groot deel van de kritische media felle oppositie. Enkele maanden terug werd nog een ‘blauwe golf’ voorspeld, maar zoals de uitslag zonneklaar laat zien, verliezen de aanhangers van voormalig president Barack Obama in eigen land steeds meer terrein. De huidige, onberekenbare POTUS kan rekenen op de onvoorwaardelijke steun van de ‘ware Amerikaan’. De dames en heren analisten kunnen weer aan de slag.

In staten zoals Indiana, Missouri en Noord-Dakota mag je zelfs spreken van een ‘rode golf’. Ook de resultaten in de ‘swing states’ Ohio en Florida zijn een opsteker voor de Amerikaanse president Donald Trump. Het contrast met Trumps Democratische voorganger is groot. Toen Barack Obama aan de macht kwam in 2009 hadden de Democraten de meerderheid in 27 staten. Wanneer zijn termijn er op zat was dat getal nog maar 13. Zijn partij verloor toen 13 gouverneurs en 816 vertegenwoordigers op staatsniveau.

Het is sinds 1906 maar 3 keer gebeurd dat de partij van de president er op vooruitging in het Huis. De laatste keer was in 2002 na de aanslagen van 11 september. De andere 2 keren waren in 1934 en 1998. bronbericht