NasNico

It's in Dutch and about SOUND & VISION

Kermiskleuren in het najaar

Het is oktober, het kermisseizoen is bijna afgelopen. De avond valt eerder, sommige dagen regent het, het is minder druk bij de kassahokjes. Kermis in de herfst voelt een beetje zoals de laatste dag van elke kermisweek.

Die laatste dagen zijn te zien op foto’s die Flip Franssen de afgelopen tien jaar maakte in Nijmegen en omgeving. Kleuren lijken valer, de muziek lijkt minder hard te dreunen, lichten lijken langzaam te doven. NRC wijdt er een prachtige fotoserie aan, maar die foto’s mag ik hier niet delen.

Als alternatief een eigen foto die ik eind september 2020 maakte op de kermis die stond opgesteld op het Malieveld in Den Haag. In dat ingewikkelde coronajaar, terug te zien in de mededeling: “Om virus verspreiding te voorkomen, worden gekozen prijzen NIET geruild.”
Het was eind september in dat vreemde jaar en het regende, herinner ik me nog. Kermis in een ander licht. Een beetje hetzelfde idee.

En weer die spreeuwen!

Wie dit blog een beetje volgt, kent mijn fascinatie voor het spreeuwenspel. Dit is al sinds de aanvang van dit schrijven, inmiddels vijftien jaar geleden, mijn 5e posting over dit onderwerp. Aanleiding nu:

Een uitleg bij RTL Nieuws hoe kan het dat ze in die drukte nooit met elkaar in botsing komen. “Het lijkt haast één organisme als je ernaar kijkt. Maar elke spreeuw houdt zes of zeven andere spreeuwen om zich heen in de gaten”, vertelt Timo Roeke van de Vogelbescherming.

Hoogleraar theoretische biologie Charlotte Hemelrijk vult aan: “Ze vliegen gemiddeld op een afstand van 1 meter van elkaar en verder vliegen ze ook op vaste snelheid. Er zijn wel dieren die bijvoorbeeld op een gegeven moment naar links gaan, maar dan buigen de anderen mee, dus ze passen alsmaar met die zeven buren hun bewegingsrichting aan.”

Die spreeuwen lijken een soort synchrone dans uit te voeren, maar dat is niet zo. “Al die patronen die ze vormen, lijken heel synchroon, omdat wij heel langzaam kijken. Dus wij zien dingen als synchroon, bijvoorbeeld de hele zwerm gaat in één keer naar links. Maar in ons computermodel is het niet synchroon. Ieder dier reageert op zijn eigen moment.”
Op dezelfde dag dat RTL Nieuws er aandacht voor had, vroeg NRC zich af:
Is er een leider in een zwerm vogels? – NRC

Alle inspanning beloont

Vijfentwintig fotografen uit twaalf landen verspreid over vier continenten boden uiteenlopende foto’s aan in verschillende stijlen, waarmee de eindeloze mogelijkheden bij het vormgeven van fotografische esthetiek werden benadrukt.

Ik ben het overigens helemaal eens met de uiteindelijke winnaar, La Muralla Roja van Fabien Dendiéval (Frankrijk)

Hij schrijft in een reactie op het juryrapport: “Ik ervaar fotografie soms als een soort zoektocht, een speurtocht. Het is lange- termijn-werk dat vol valkuilen, beperkingen en frustraties zit, maar om voor een scène als deze te staan, maakt me enthousiast en beloont me voor al mijn inspanningen.”
doorlees

Een reis door de Midlands

Zoals ik hier eerder meldde, richt mijn zomertrek zich al jaren niet meer op landen ten zuiden van Nederland. Deze keer belandde ik in de ‘Midlands’ van Engeland en het prachtige Wales, ten westen daarvan. Toegegeven: je hebt geen blauwe luchten & hoge temperaturen-garantie.

Wat dan helpt is om geen reisplan te maken en je over te geven aan de directieven van mijn onberispelijke Weer&Radar app. Zie hier het resultaat:

De zomers worden langer

De seizoenen verschuiven. Ondanks mijn late vakantie beleefde ik nota bene zelfs in het weekend daarna (medio september) het volgens mij ultieme strandweekend. En weer vanaf mijn geheime vakantieplek waar ik rond dezelfde tijd in 2021 deze impressie maakte:

In mijn vaste duinpan, die tot op heden nooit door iemand anders wordt bezet, vergaapte ik me weer eens aan al dat microscopisch kleine wat er rondvloog en -kruipte.
Ik greep naar mijn telefoon, voorzien van een SuperMacro-functie. Meer dan veertig foto’s gingen de mist in, maar plots – in a split-second- was het…

… raak …

Ierland blijft maar rouwen

De op 26 juli overleden Ierse zangeres Sinead O’Connor veroverde de wereld eind jaren tachtig stormenderhand, met de wereldhit ‘Nothing Compares 2 U’ (1990) als vroege kroon op haar werk. Zo snel als haar ster rees, richtte ze haar carrière door zelf gecreëerde controverses direct ook weer ten gronde. In commercieel opzicht dan, want haar beste werk verscheen daarna. Maar die gingen aan het grote publiek voorbij. Behalve dan in haar thuisland Ierland.

Het antwoord zit prachtig verpakt in de documentaire ‘Nothing Compares‘, van regisseur Kathryn Ferguson, die tot twee keer toe op de Nederlandse televisie is uitgezonden.
Religie was altijd een belangrijk thema op de acht albums die de dwarse O’Connor tussen 1992 en 2014 nog uitbracht. Een andere inspiratiebron was de rijke Ierse muziekcultuur. Met haar album ‘Sean-nós nua‘ (2002) wist ze Ierland – ondanks alle ophef die ze voortdurend veroorzaakte – in het hart te raken.

In Nederland stond dat (prachtige) album slecht één week in de Album Top 100, op nr. 93.
Op haar laatste album met de veelzeggende titel ‘I’m not bossy, I’m the boss‘ keerde Sinead O’Connor weer terug naar de popmuziek, waarmee ze in 1987 debuteerde. Er waren lovende recensies. In veel landen een terugkeer in de hitlijsten en in Ierland een nr. 1 notering, haar eerste nota bene sinds haar doorbraak in 1990.

Van het album ‘I’m not bossy, I’m the boss’ (2014)

Op verzoek van de familie hadden belangstellenden van de rijen gevormd langs de route die de auto nam naar haar laatste rustplaats. Het riep herinneringen op aan de begrafenis van prinses Diana in Londen (1997) en – vooruit – onze eigen André Hazes in de Arena.

Al sinds dinsdagochtend stonden fans onder meer bij het huis waar de zangeres vijftien jaar heeft gewoond. Daar waren bloemen en kaarten neergelegd, maar stond ook een Volkswagenbusje dat haar hits en favoriete nummers uit speakers liet komen. Volgens Britse media had de familie van O’Connor dat geregeld omdat ze fan was van dat soort busjes.

Op Usenet trof ik deze ruwe beelden aan van de lokale televisie in de Ierse stad Bray. Ik heb er ademloos naar zitten kijken. Omdat het laat zien wat muziek betekent in het leven van mensen. Er is ook berusting, blijkt uit het laatste straatinterview. “All her demons are gone“.

Muziekstrijd op 78 toeren

Verschillende muziekmaatschappijen waaronder Sony hebben Internet Archive aangeklaagd. Die organisatie heeft duizenden oude muzieknummers van artiesten als Frank Sinatra, Billie Holiday en Louis Armstrong online gezet. Ze willen dat die van de website worden gehaald en eisen daarnaast een schadevergoeding per geschonden werk. Het totaal geëiste bedrag loopt in de honderden miljoenen dollars.

Frank Sinatra in Liederkranz Hall, New York (1947)

Internet Archive houdt een grote collectie bij van muziek. Een van de initiatieven van de non-profitorganisatie is het Great 78 Project. Op die site worden de gedigitaliseerde kopieën van 78 toerenplaten geplaatst. Inmiddels heeft de site al zo’n 400.000 opnames online staan. Het doel van het project is naar eigen zeggen ‘het behoud, onderzoek en de ontdekking van de 78 toerenplaat’.

‘Simpelweg diefstal’
Maar volgens de platenmaatschappijen probeert Internet Archive daarmee simpelweg diefstal te verhullen. Hun advocaten geven aan dat de opnames ook beschikbaar zijn voor streaming en downloads bij andere partijen, die daarvoor wel toestemming hebben van de maatschappijen. ‘Deze opnames lopen geen gevaar om verloren te gaan, vergeten of vernietigd te worden’, aldus de raadslieden. bronartikel

Er staan inmiddels 15 miljoen tracks in het Internet Audio Archive
Om een idee te krijgen van alle pracht, hier slechts één van die tracks. Er zijn onnoemelijk veel versies van ‘You are my sunshine’. Deze stamt uit 1939 en is van de Rice Brothers Gang:

Terug naar corona

Ik stuitte vanmiddag op een remix van de 22-jarige Israeliër Jack Shore die aan de slag is gegaan met de ultieme Nederlandstalige ‘coronahit’ van Froukje ‘Ik wil dansen‘.

Hoewel Shore mij tot nu toe was ontgaan, haalt hij miljoenen views op TikTok door video’s waarin hij luistert naar Nederlandstalige muziek. Die video’s zijn inmiddels goed voor bijna een half miljoen volgers en ruim 14,3 miljoen likes. Shore luistert en reageert op Nederlandstalige nummers als ‘Habiba’ (1,9 miljoen views), ‘Sterrenstof’ (1 miljoen views) en ‘Watskeburt’ (1,4 miljoen) zijn veruit het populairst.

Zonder de beelden
Zelfs RTL Nieuws besteedde al eens aandacht aan de in Nederland neergestreken influencer/DJ. Recent ging hij aan de slag met Froukje. Hij deelt het resultaat op YouTube. Om eerlijk te zijn leiden die beelden – zachtjes gezegd – wat af van het resultaat: een prima mix. Dus hierbij het geluid van de YouTube-video ‘So I remixed Froukje‘, zónder die beelden.

Pagina 6 van 93

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén