NasNico

It's in Dutch and about SOUND & VISION

Het wrede lot

Laten we er niet te moeilijk over doen. Op hogere leeftijd verliest iedereen steeds meer. Maar waarom verliest de legendarische Beatles-producer George Martin als eerste zijn gehoor? Waarom verliest radiomaker Sjors Fröhlich als eerste zijn stem en kan nu Golden Earring-gitarist George Kooymans ineens zijn plectrum niet meer vasthouden?

Het bericht van zijn progressieve spierziekte (ALS) emotioneert me al dagen.
Misschien nog wel meer dan de dood van John Lennon, Prince en David Bowie. Omdat George Kooymans van zo nabij (Den Haag) is en mijn hele muzikale leven ‘overspant’. Dank je ‘Sjors’. Voor álles.

Licht & Landbouw

De film ‘Grow’ brengt wellicht onbedoeld een hommage aan de landbouw in Nederland. Ergens in Flevoland staat het monotone veld vol prei in het gelid. In een nachtelijk schouwspel verandert het veld in duizenden laserstralen en kleuren landbouwgewassen rood, blauw en ultraviolet.

Twee jaar werkte Daan Roosegaarde als artist-in-residence van de Rabobank aan de film, bijgestaan door Wageningen University & Research en het Nieuw-Zeelandse bedrijf Biolumic. Haar beelden gaan inmiddels de hele wereld over.
„Het licht is allesbehalve versiering,” legt Roosegaarde telefonisch uit. „Het is bewezen dat laser- en led-licht op duurzame wijze de plantengroei bevordert en het gebruik van pesticiden tot wel 50 procent reduceert.”

Tuinbouwer Van de Weerd vindt het „indrukwekkend” wat op zijn land met het licht gebeurt en hoopt hij dat door het lichtkunstwerk de boer weer credits krijgt. „De consument weet vaak te weinig van wat zich op een agrarisch bedrijf afspeelt, uiteindelijk kiezen veel mensen toch voor de goedkoopste producten. Dat zouden we graag anders zien.” bronartikel

God bij zijn Jukebox

De bedenkers van Spotify worden schathemeltje-rijk van hun bedenksel. En namens alle artiesten die door al het illegale gedownload nu ook nog eens geen stuiver verdienen omdat ze niet meer kunnen optreden, doe ik er regelmatig mijn beklag over. Maar….

Voor de muziekconsument gaan er via Spotify wel werelden open. Neem de playlist die Simon Whittle met ons deelt. Hij kon niet kiezen en serveert onder de titel ‘God′s Eternal Jukebox’ niet minder dan 6530 titels voor ons uit.

 

Dit is Amanda Gorman

De 22-jarige dichteres Amanda Gorman heeft er door haar optreden bij de inauguratie van Joe Biden als 46ste president van de Verenigde Staten in één klap honderdduizenden Instagramvolgers bijgekregen.
Haar voordracht tijdens de inauguratie van president Joe Biden als jongste dichteres ooit was direct het hoogtepunt tijdens het verder nogal slaapverwekkende evenement.

Amanda Gorman recites her inaugural poem, “The Hill We Climb,” during the 59th Presidential Inauguration ceremony in Washington, Jan. 20, 2021.
Photo by Navy Petty Officer 1st Class Carlos M. Vazquez II

De Vlaamse Katelijne de Vuyst (Rijksuniversiteit Gent) maakte direct een puike vertaling van haar voordracht.

Als het dag wordt vragen we ons af
wanneer zien we ooit licht in deze eindeloze nacht?
Elk verlies dat we dragen,
is een zee waar we door moeten waden
We trotseerden de buik van het beest
We leerden dat rust niet altijd staat voor vrede
En dat begrip, de waarde
van wat gerechtig is
Niet altijd rechtlijnig is
En toch voor we het goed beseffen
behoort de dageraad ons toe
Uiteindelijk zouden we erin slagen
Uiteindelijk overleefden we en zagen
een volk dat niet werd gekraakt
maar gewoon onaf is gebleven
We komen uit een land en een tijd
Waarin een mager zwart meisje
een kind van slaven dat door een alleenstaande moeder werd grootgebracht
ervan mag dromen president te worden
en zie, nu zegt ze haar tekst op voor zo’n president
Inderdaad ja we zijn lang niet volmaakt
lang niet ongerept
maar dat betekent niet dat we
naar een perfecte eenheid streven
Wel willen we bewust eenheid smeden
Een land vormen dat de cultuur, kleur, aard en levensbeschouwing
van elke mens respecteert
En dus richten we onze blik niet op wat ons scheidt
maar op wat vóór ons ligt
We dichten de kloof omdat de toekomst eerst komt
dus willen we eerst onze verschillen overwinnen
We leggen onze wapens neer
zodat we elkaar
kunnen omarmen
We wensen niemand kwaad toe, willen eendracht voor iedereen
Laat de hele wereld weten dat dit waar is:
Ook toen we verdriet hadden, bleven we groeien
Ook toen we pijn hadden, bleven we hopen
Ook toen we moe waren, bleven we volharden
Zegevierend blijven we voor altijd verbonden
Niet omdat we geen nederlaag meer zullen kennen
Maar omdat we geen verdeeldheid meer zullen zaaien
De Bijbel leert ons dat iedereen
onder zijn eigen wijnstok of vijgenboom moet zitten
Zodat niemand hem nog bang kan maken
Als we voldoen aan de eisen van onze tijd
Wordt de zege niet gebracht door het zwaard
Maar door alle bruggen die we hebben geslagen
Dan worden we naar de beloofde beemden gebracht
op de hoge heuvel die ons wacht
Een weinig moed kan volstaan
Want veel meer dan erfelijke trots kent de Amerikaan:
hij zet stappen in het verleden
om de geschiedenis daarna te helen
We overleefden een kracht die het volk trachtte te verdelen
en weigerde het met de wereld te delen
Die het land bedreigde en de democratie wou ondergraven
En daar bijna in was geslaagd
Maar al kun je de democratie tijdelijk ondergraven
nooit kun je haar voorgoed verslaan
Op die waarheid
op dat geloof vertrouwen we
Want terwijl wij onze ogen op de toekomst richten
richt de geschiedenis haar ogen op ons
De tijd van de gerechtige bevrijding is aangebroken
Toen hij begon waren we vol angst en vrees
We waren niet klaar de erfgenamen te zijn
van die schrikwekkende stonde
maar net daarin hebben we de kracht gevonden
om een nieuw hoofdstuk te schrijven
onszelf weer met een lach en hoop te verblijden
En waar we vroeger vroegen
Hoe kunnen we de ramp ooit overleven?
Zeggen we nu
Hoe zou de ramp ons kunnen overleven?
We keren niet terug naar wat was
maar lopen de toekomst tegemoet
Een land dat gekneusd is maar toch heel is gebleven
dat minzaam is maar moedig
vurig en vrij
We laten ons niet meer ompraten
en weigeren toe te geven aan intimidatie
want we weten dat de volgende generatie
de gevolgen moet dragen van onze apathie
Haar beproeving wordt door onze blunders voortgebracht
Maar één zaak staat vast:
Als we mededogen met macht vermengen
en macht met gerechtigheid
dan wordt liefde ons legaat
en ‘change’ het geboorterecht van onze kinderen
Laten we dus een beter land achterlaten
dan het land waarmee men ons heeft opgezadeld
Met elke ademtocht uit mijn met brons beslagen borst:
we vormen deze gewonde wereld om tot een wonderland en
We rijzen op uit de gouden heuvels van het westen,
we rijzen op uit het windige waaierige noordoosten,
waar onze voorvaderen hun revolutie begonnen
We rijzen op uit de met meren omzoomde steden van de Midwest
we rijzen op uit het zonovergoten zuiden
We bouwen weer op, verzoenen en helen
en op elke bekende plek in de natie en
in elke hoek van het land
staat ons prachtige volk op in al zijn diversiteit
ons veelgeplaagde prachtige volk
Als het dag wordt zeggen we de nacht vaarwel
vurig en zonder vrees
De nieuwe dageraad bloeit open nu wij hem bevrijden
Want het licht blijft altijd schijnen
Als je maar de moed hebt het te zien
Als je maar de moed hebt het te zijn

Komt de cassette terug?

Sociologen moeten maar uitleggen waarom, maar na de vinyl-LP is ook de aloude muziekcassette weer bezig met een ‘terug van weggeweest’. De Nederlandse uitvinder Lou Ottens begrijpt er in elk geval helemaal niks van, blijkt uit dit NRC-verhaal.

Op het hoogtepunt werden er in de VS bijna een half miljard muziekcassettes verkocht. In 2009 waren dat er nog slechts 34.000.
Daarna volgden de kwalitatief betere geluidsdragers zich in snel tempo op. Minidiscs en CD′s zijn ook alweer van het toneel verdwenen.

Ik heb al die zelf samengestelde bandjes gelukkig nog. Alleen met geen mogelijkheid meer om ze af te spelen, laat staan deze met jullie te delen.
Ik zeg: to be continued.
Geniet ondertussen van Paul H. Hij zette e.e.a. op SoundCloud en schrijft in een toelichting:

This is some very sketchy mixing, copied from cassette, recorded in my bedroom after a particularly heavy night in 1997..
If you are after faultless mixing, this ISN’T it..it is a collection of classic House, Speed Garage and some other stuff I cant even classify, mixed on vinyl, and recorded onto TAPE 20+ years ago!!

PAUL H

Bowie relativeert zichzelf

Vijf jaar na zijn dood is David Bowie uitgegroeid tot mythische proporties. Tijd voor de broodnodige relativering. Laat dat maar aan de gebroeders McLeod over. Zij maakten een prachtige animatie rond de opname van de iconische videoclip voor ‘Ashes to Ashes’, waarvoor Bowie zich in een Pierrot-kostuum hees.

Well knowing this is gonna take a while I walked past the old guy and sat next to camera in my full costume waiting for him to pass. As he is walking by camera the director said, excuse me Mr do you know who this is? The old guy looks at me from bottom to top and looks back to the director and said….

CLIFFHANGER

Tussen kunst en quarantaine

Natuurlijk werd Arjen Lubach in een door dagblad Trouw georganiseerde verkiezing uitgeroepen tot ‘Influencer van het Jaar’. Maar het scheelde niet zoveel of deze titel was gegaan naar Anneloes Officier, die op de tweede plaats eindigde, nog voor de nationale coronaheld Diederik Gommers. Uh, … Anneloes wie?

De 31-jarige Anneloes Officier is van het Instagram-account Tussen kunst en quarantaine. Ze bedacht hiervoor de opdracht om in de verveling thuis je favoriete kunstwerk na te maken met alledaagse attributen. Photoshoppen is daarbij niet toegestaan.

Zo verschenen in de donkerste dagen van de coronacrisis op Instagram opeens de verrassende replica’s van ‘Het meisje met de parel’ van Johannes Vermeer en ‘De schreeuw’ van Edvard Munch.
De deelnemers gingen aan de slag met pannen, gordijnen, kinderen en huisdieren. Voor ‘doomscrollers’, mensen met een tijdlijn vol treurig nieuws, was en is het nog steeds een vrolijke en fleurige afwisseling. Het account heeft inmiddels meer dan 270.000 volgers. bronartikel

Aardbeving in beeld

Ik ben op heel wat plekken geweest – toen reizen nog kon – die bekend staan als aardbevingsgebied. Maar nooit op momenten dat moeder Aarde de boel even liet schudden. Dus moet ik me aan de hand van televisiebeelden proberen een voorstelling te maken hoe dat natuurgeweld dan voelt. En dat lukt dus niet, want bij het wiebelende beeld denk je eerder aan iemand de de camera gewoon teveel beweegt (waar het internet mee is vergeven).

Anders is het met deze beelden die afgelopen week werden gemaakt in het Kroatische Petrinja. Tijdens een persmoment daags na de eerste aardbeving, beantwoordt de burgemeester vragen als zich ineens een heftige naschok aandient. Huiveringwekkend!

Pagina 3 van 69

Gemaakt met WordPress & Ontwerp: Anders Norén