NasNico

It's in Dutch and about SOUND & VISION

Van Doe Maar en terug

Toen muzikant Henny Vrienten in 2022 overleed was Leo Oldenburger al bezig met zijn biografie. Daarvoor sprak hij met muzikanten die met hem werkten.

Soms lijkt het wel alsof Doe Maar slechts een korte anomalie was in het leven van Henny Vrienten. De zanger en bassist van de Nederlandstalige ska- en reggaegroep die in de jaren tachtig ongekend populair was, zat het liefst alleen in zijn huisstudio liedjes op te nemen. Niet in de schijnwerpers, maar juist in een dienende rol.

Fragment uit boekenrecensie NRC Handelsblad

‘Ik zie ‘Doe Maar’ nog steeds als een onderbreking in mijn leven’, zei Vrienten later in een interview. ‘Daarvoor was ik een redelijke einzelgänger. En sinds die tijd ben ik ook weer alleen.’

Ook na de Doe Maar-gekte ben ik Henny Vrienten blijven volgen en beschouw ik zijn latere werk als het beste wat de Nederlandstalige popmuziek ooit is overkomen. Onverteerbaar feit: geen enkele van zijn laatste soloplaten – het drieluik ‘En Toch’, ‘Alles Is Anders’, ‘Tussen De Regels’ – stond ook maar één week in de Nederlandse Album Top 100.
Ter illustratie van die laatste: ‘Museum van weemoed en gemis‘. De titel alleen al! Die prachtige koortjes!!

Vóór Doe Maar
Naar aanleiding van de biografie van Leo Oldenburger verdiepte ik me de voorbij dagen ook in diezelfde Henny Vrienten van vóór Doe Maar. Het boek schetst een beeld van een getalenteerde en gedreven muzikant uit Tilburg die aanvankelijk weinig succes had als solo-artiest onder namen als ‘Paul Santos’ en ‘Rudy Carmichael’. Hij verdiende de kost als liedjesschrijver voor de destijds nog succesvolle Volendamse groep The Cats en Frank & Mirella. De eerste keer dat een compositie van Henny Vrienten in de Top 40 belandde was twee jaar vóór de eerste successen van Doe Maar. Daarin verloochende de Brabander zijn Tilburgse roots niet, want de allereerste hit scoorde Vrienten met ‘Jodelodelodelodelohitie’, een carnavalshit (!) van De Twee Pinten.

Achtereenvolgens: van het enige Paul Santos-album het nummer ‘Sweet Wine’ dat Vrienten schreef voor een kerstalbum van The Cats, zijn geflopte single ‘Little Yellow Shop’, uitgebracht onder de naam Ruby Carmichael én zijn eerste Top 40 hit, geschreven voor de Twee Pinten.

Na omzwervingen via ‘Sammie America’s Gasphetti’ en bandjes als ‘Les Cruches’, sloot Henny zich aan bij The Rumbones. Een gelegenheidsformatie die in 1977 maar een paar maanden tourde. Daarin speelden ook Piet Dekker, Joost Belinfante én Ernst Jansz mee, de latere bandleden van Doe Maar.

VPRO-radio – immer alert – is er als de kippen bij en registreerde in De Troll (Hoorn) op 11 november 1977 feitelijk de geboorte van Doe Maar.

De pakkende reggae, waarmee de groep jaren later furore maakte is hierin al goed terug te horen.

Paul & John: de ontmoeting

De eerste ontmoeting tussen John Lennon en Paul McCartney vond vandaag op de kop af 57 jaar geleden plaats, op 6 juli 1957. Voor Beatles fanaten is dát dus ook een jubileumdatum om bij stil te staan. Het gebeurde tijdens een tuinfeest van de St. Peter’s Church in Woolton, Liverpool.

John Lennon trad die dag op met zijn skiffle-band, The Quarrymen. Ze speelden op een geïmproviseerd podium in een veld achter de kerk. Paul McCartney, toen 15 jaar oud, werd naar het evenement gebracht door zijn vriend Ivan Vaughan, die ook een vriend van Lennon was. Vaughan introduceerde McCartney aan Lennon en de rest van de band na hun optreden.

Geloof het of niet, maar er bestaat zelfs nog een audio-opname van dat tuinfeest in Woolton (1957). De geluidskwaliteit is erbarmelijk, maar je hoort duidelijk de stem van de toen nog piepjonge John Lennon.

Tijdens hun eerste ontmoeting speelde McCartney een aantal nummers voor Lennon, waaronder “Twenty Flight Rock” van Eddie Cochran, “Be-Bop-A-Lula” van Gene Vincent, en een medley van Little Richards nummers. McCartney demonstreerde ook hoe je een gitaar moest stemmen, iets wat Lennon nog niet volledig beheerste.

Lennon was onder de indruk van McCartney’s muzikale vaardigheden en zijn vermogen om liedjes te spelen en te zingen. Je zou kunnen zeggen dat die ontmoeting, 57 jaar geleden, feitelijk een keerpunt veroorzaakte in de geschiedenis van de popmuziek. complete artikel

Astroporno

De nieuwe James Webb-telescoop laat weer eens zien waartoe hij in staat is met spectaculaire beelden van de Pillars of Creation. Astronomen hebben foto’s van James Webb en van de Hubble-telescoop nu gecombineerd tot een video waarin het lijkt alsof je tussen de pilaren door vliegt.

De Pillars of Creation zijn grote pilaren op zo’n 5700 lichtjaar van de aarde. Ze bestaan grotendeels uit koele moleculaire waterstof en gewoon stof. De vingerachtige uitsteeksels zijn groter dan ons zonnestelsel. De totale massa van de drie pilaren wordt geschat op zo’n 200 keer de massa van de zon. De grootste pijler is drie lichtjaar lang. De naam verwijst naar de vele sterren die er ontstaan. complete artikel

Tóch blijft de radio populair

Spotify, podcasts en luisterboeken: de concurrentie is groot, maar de radio houdt stand. Nederlanders besteden nog altijd ruimschoots 66%, ofwel tweederde van de totale luistertijd aan radio-uitzendingen, al moet die radio het wel van een ouder publiek hebben.

Het is wel de vraag hoe lang de dominantie van de radio nog voortduurt. Het medium is namelijk vooral onder oudere generaties populair. De gemiddelde radioluisteraar is 52 jaar, terwijl de gemiddelde gebruiker van streamingdiensten 35 jaar is.
Hoewel de laatste jaren meer Nederlanders de podcast als medium hebben ontdekt, besteden zij daaraan gemiddeld slechts ongeveer 3 procent van hun ‘luistertijd’, blijkt uit het onderzoek van NMO. complete artikel

Zuidwest Best

Met de tentoonstelling ‘Zuidwest Story’ in de desolate Haagse tramtunnel laat het Gemeentearchief de stad kennismaken met de inwoners van dit deel van de stad. Fotografen Peter van Beek en Jeffrey Grouwstra besloten de veranderende wijken en de bewoners vast te leggen.   

Eigen foto van de fototentoonstelling in de Haagse tramtunnel

Na de Tweede Wereldoorlog was er sprake van grote woningnood. De wederopbouwwijken Bouwlust, Vrederust, Morgenstond en Moerwijk boden licht, lucht en ruimte. In rap tempo werden er zo’n 30.000 woningen neergezet. Er was hoop: Het leven werd beter! 

Pakweg 70 jaar later is Zuidwest niet meer wat het toen was. Nog altijd voelen veel mensen zich er thuis en met hun woonomgeving verbonden, maar het is tegenwoordig ook  een stadswijk die kampt met slechte huisvesting, hoge werkloosheid en sociale problemen.
Fotografen Peter van Beek en Jeffrey Grouwstra wilden voorkomen dat de unieke, eigenwijkse sfeer van Zuidwest verloren gaat en begonnen het project Zuidwest Story.

Fietsen in New York

Ik heb me dagenlang vergaapt aan de video op het YouTube-kanaal van PsychLChic (zie mijn vorige posting). Gefilmd in de prachtig kleurnegatief. Maar ook – los van de mooie muziek – gefilmd in één take. Vanaf de fiets!

Ik deed alweer twaalf jaar geleden op 6th Avenue in NewYork eigenlijk hetzelfde. Het resultaat van die heroïsche fietstocht in het drukste stukje van die wereldstad, met één hand aan het stuur, staat nog steeds op YouTube.

Geïnspireerd door die video, ben ik gaan klungelen met het video-verslag van mijn eigen fietstocht door downtown NewYork in 2012.

Ik moet het doen zonder de meest recente (AI) software, maar kom met behulp van Clipchamp van Microsoft en PowerDirector van Cyberlink uiteindelijk toch nog een heel eind.

Zonsondergang in New York

Dit bericht gaat niet over wat je zou verwachten: iets over een zonsondergang in New York. Op zoek naar de officiële clip bij ‘The Moods That I Get In‘ van King Hannah, stuit ik bij het ontbreken van een officiële video alleen maar op saaie (Official Audio) clips bij dit legendarische popnummer.

Ene ‘PsychLChic‘ postte twee jaar geleden een video-impressie van een wandeling richting zonsondergang in NYC. Al het beeld is vervormd en verkleurd en vervolgens dient precies dát nummer van King Hannah als de ondersteunende ‘soundtrack’ onder die beelden.
Ik zeg: combinatie geslaagd. Ik zie op YouTube dat in twee jaar tijd wereldwijd 145 mensen dit filmpje via internet hebben aangeklikt. En daarvan 0 kijkers daar een commentaar op hebben achtergelaten.

AI-muziek klinkt ‘echt eng’

De nieuwste AI-hype: apps als Suno of Udio die na een simpele (of complexere) opdracht zomaar een nieuw liedje uitspugen. Maar hoe klinkt die met kunstmatige intelligentie gemaakte muziek? De Volkskrant liet de app Udio vijf liedjes maken en vroegen drie Nederlandse popartiesten een oordeel te vellen.

Robin Kester (singer-songwriter), Kat Kalkman (van postpunkband Library Card) en Judith Rijsenbrij (maker van Nederlandstalige, elektronische muziek) vielen van hun stoel.
‘Ja, nu word ik echt boos. What the fuck? Als ik niet had geweten dat dit AI was, had ik het absoluut niet gehoord. Dit is gewoon een mens. Maar wat ik het ergst vind: hier wordt een hele muziektraditie nagemaakt, een tijdperk, een cultuur.’ 

Bij dit ragfijne, meerstemmig gezongen countryliedje, zakt de moed de musici enigszins in de schoenen. Rijsenbrij: ‘Dit zou ik nooit kunnen herkennen als AI. Zo mooi gezongen, de krakers in de stem precies op de juiste plekken om het echt te laten lijken.’

Kalkman: ‘Misschien leveren deze AI-apps wel nieuwe banen op, in plaats van dat ze werk afpakken. Vroeger zat je de hele dag aan een liedje te schrijven of te produceren, nu ben je bezig met het goed invullen van een prompt in een app om het perfecte liedje te krijgen. complete artikel

Pagina 3 van 97

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén